توانمندی طراحی و مهندسی

با توجه به دانش محور بودن طراحی و تولید یاتاقان، لازم است شرکت‌ها مشروط بر طی مسیر درست، پس از سالیان طولانی به این دانش دست پیدا کنند و یا اینکه با همکاری با صاحبان تکنولوژی به دانش روز برسند. تولید یاتاقان‌های صنعتی به ویژه یاتاقان‌های 3 لایه لید برنزی به دلیل پیچیدگی‌های آن هیچ گاه در کشور به شکل اصولی و با رویکرد مهندسی (مهندسی در طراحی، ساخت و تولید) مورد اقبال قرار نگرفته‌اند. دلایل این امر در ادامه ذکر شده اند.

۱ – عدم شناخت کامل و دقیق محصول:

یاتاقان‌ها علیرغم ظاهر ساده، بسیار پیچیده اند. هر قطعه یاتاقان یا بوش دارای مشخصات فنی بسیار مهمی است که در کتاب‌ها نوشته نمی‌شوند. از آنجاییکه در صنعت به ندرت با یاتاقان یا بوش‌هایی برخورد می‌کنیم که دارای اطلاعات کامل مهندسی لازم برای تولید و کنترل باشند لازم است تولید کننده توان لازم برای طراحی و مهندسی به منظور استخراج اطلاعات لازم از قطعه و تهیه نقشه را دارا باشد. تهیه نقشه مهندسی از قطعه نمونه، خود نیاز به دانش فنی بالایی دارد.

2 – عدم شناخت و تسلط بر اجرای فرایند تولید:

یاتاقان‌ها قطعاتی چند لایه اند.
    فرایند دولایه سازی یک فرایند پیچیده ریخته گری است که به ویژه در یاتاقان‌های لید برنزی در دمای بالا صورت می گیرد. وجود فرایندهای اکسیداسیون با شدت و سرعت بسیار بالا در این دما، انجام کار را به شدت سخت می کند. هر گونه خطا در اجرای کار سبب سستی چسبندگی بین دو لایه می گردد. پس از نصب یاتاقان و راه­‌اندازی دستگاه (موتور، کمپرسور، …)، لایه ریخته‌­گری شده در این نواحی به راحتی از لایه زیرین جدا می‌­شود و درنهایت به یک فاجعه منتهی می شود.
    فرایند استقرار لایه(های) سوم نیز یک فرایند با دانش بالاست که طی آن لایه‌ه­ای آلیاژی با نسبت دقیق عناصر، با ضخامت بسیار کم و در عین حال یکنواخت روی سطوح مورد نظر می‌نشیند. عدم چسبندگی مناسب در اینحالت نیز خطرناک و برای محور داخل یاتاقان مهلک است.
    در فرایند ماشینکاری، پارامترهای بسیار حساس با بازه تلرانسی بسیار بسته با روش‌های خاص ایجاد می‌شوند.

2 – عدم شناخت و تسلط بر اجرای فرایند تولید:

یاتاقان‌ها قطعاتی چند لایه اند.
— فرایند دولایه سازی یک فرایند پیچیده ریخته گری است که به ویژه در یاتاقان‌های لید برنزی در دمای بالا صورت می گیرد. وجود فرایندهای اکسیداسیون با شدت و سرعت بسیار بالا در این دما، انجام کار را به شدت سخت می کند. هر گونه خطا در اجرای کار سبب سستی چسبندگی بین دو لایه می گردد. پس از نصب یاتاقان و راه­‌اندازی دستگاه (موتور، کمپرسور، …)، لایه ریخته‌­گری شده در این نواحی به راحتی از لایه زیرین جدا می‌­شود و درنهایت به یک فاجعه منتهی می شود.
— فرایند استقرار لایه(های) سوم نیز یک فرایند با دانش بالاست که طی آن لایه‌ه­ای آلیاژی با نسبت دقیق عناصر، با ضخامت بسیار کم و در عین حال یکنواخت روی سطوح مورد نظر می‌نشیند. عدم چسبندگی مناسب در اینحالت نیز خطرناک و برای محور داخل یاتاقان مهلک است.
— در فرایند ماشینکاری، پارامترهای بسیار حساس با بازه تلرانسی بسیار بسته با روش‌های خاص ایجاد می‌شوند.